Öne Çıkan Yayın

Eğer...

Eğer, bütün etrafındakiler panik içine düştüğü ve bunun sebebini senden bildikleri zaman sen başını dik tutabilir ve sağduyunu kaybet...

14 Nisan 2015 Salı

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi Standardı 2015 Revizyonu

Dünyanın en iyi bilinen Kalite Yönetim Sistemi standardı ISO 9001, iş dünyasındaki son yönelimleri ve ihtiyaçları karşılayacak ve diğer yönetim sistemi standartları ile daha uyumlu hale gelecek şekilde, 2015 yılının sonunda yayınlanmak üzere revize edilmektedir.

Toplam Kalite Yönetimi anlayışının temelindeki düşünce sürekli iyileştirmedir. “Yavaş yavaş, sona ermeyen gelişme, küçük şeyleri daha iyi yapmak, hergün daha yüksek standartlar koymak ve başarmak” Bu bakış açısıyla Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO), iş dünyasında yaşanan küreselleşme, hizmetlerin artan önemi, daha kompleks tedarik zinciri, ilgili tarafların artan beklentileri gibi gelişmeler nedeniyle standartta kapsamlı bir değişiklik yapılmasına gerek duymuştur.

ISO 9001 standardının revizyon çalışmaları 2012 yılından beri devam etmektedir. Taslak uluslararası standart Mayıs 2014 tarihinde yayınlanmış olup, standardın Eylül 2015’de resmen yayınlanması beklenmektedir.

ISO 9001 maddelerinde ne değişti?
Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO), en son 2008 yılında yayınladığı revizyonda çok az sayıda düzenlemeye gerek duyarken, Eylül 2015’de yayınlanması beklenen standartta önemli değişiklikler yapmaya hazırlanmaktadır.

ISO 9001:2008
ISO 9001:2015
0. Giriş
0. Giriş
1. Kapsam
1. Kapsam
2. Atıf Yapılan Standart ve/veya Dokümanlar
2. Atıf Yapılan Standart ve/veya Dokümanlar
3. Terimler ve Tarifler
3. Terimler ve Tarifler
4. Kalite Yönetim Sistemi
4. Organizasyonun Kapsamı (İçeriği)
5. Yönetim Sorumluluğu
5. Liderlik
6. Planlama
6. Kaynak Yönetimi
7. Destek
7. Ürün Gerçekleştirme
8. Operasyon
8. Ölçme, analiz ve iyileştirme
9. Performans Değerlendirme
10. İyileştirme


ISO 9001:2015’deki Önemli Değişiklikler/Yenilikler Nelerdir?
·       Stratejik yaklaşım
·       Süreç yaklaşımı ve buna ilişkin taleplerin daha belirgin olarak tanımlanması
·       Risk tabanlı yaklaşım, risk yönetimi ve önleyici yaklaşım talebi olması. KYS için pek çok maddede risk ve fırsatların belirlenmesinin istenmesi
·       Liderlik vurgusunun daha belirgin hale getirilmesi
·       Paydaş yaklaşımı
·       Kalite El Kitabına ve Yönetim Temsilcisine atıf olmaması
·       Doküman ve kayıt kavramları yerini “dokümante edilmiş bilgi” kavramının alması
·       Zorunlu şartların azaltılması (esnek yapı)
·       Uygun olmayan proses çıktıları kavramı gelmesi
·       Dış kaynak kullanımının daha netleştirilmesi
·       Tedarikçi mülkiyeti kavramının eklenmesi
·       Standardın yeni yapısının diğer yönetim sistemleri ile ortak yanlar taşıması
·       “High Level Structure” uygulaması: Gelecekte geliştirilecek tüm yönetim sistem standartlarında birbiri ile uyumlu bir yapı, ortak terim ve tanımlar kullanılacaktır. Bu sayede yönetim sistemi standartlarında aynı bölüm başlıkları ve tanımlar yer alacaktır. ISO 14001 ve BS OHSAS 18001 standartları da bu yeni yapıya göre revize edilecektir.
·       Hizmet sunan kuruluşlar için daha uygulanabilir yapı: En önemli değişikliklerden biri ise eskiden kullanılan “Ürün” terimi yerine özellikle müşteri çıktısını ifade etmek üzere “Ürün ve Hizmetler” ibaresinin gelmesidir.

ISO 9001 belgeli kuruluşların standardın yayınlanma tarihinden itibaren 3 yıl içerisinde yeni revizyona geçiş yapmaları gerekmektedir. Dünya genelinde 180 ülkede, 1,2 milyondan fazla kuruluşun ISO 9001 ile belgelendirilmiş durumda olduğunu göz önünde bulundurulursa, pek çok kuruluşun yönetim sistemlerini etkileyecek kapsamlı bir dönüşüm süreci yaşanacağı söylenebilir.


Şu anda, ISO 9001:2015 versiyonunda kalite yönetimiyle alakalı içerik değişimini öngörmek mümkündür. Bu nedenle, organizasyonlar, standarttaki değişiklikleri tanımalı ve sistemlerini 2015 ve 2016 yılları içinde güncelleme çalışmalarını gerçekleştirmelidir.
Kaynak:www.iso.org, www.bsigroup.com