Yönetim anlayışının beş temel boyut üzerine inşa edildiğini söylemek mümkündür. Bunlar; Kalite, Strateji, İnsan, Bilgi ve Sinerjidir.
Kalite, organizasyonda liderlik, sistem ve ürün
kalitesinin bir arada sürekli olarak geliştirilmesini; strateji, organizasyonun
amaçlarına ulaşabilmesi için etkili stratejiler geliştirmesini, planlanmasını,
uygulanmasını ve kontrolünü ifade eder. “İnsan” ve “bilgi” boyutunun en iyi
şekilde nasıl yönetilebileceği İnsan Kaynakları Yönetimi ve Bilgi Yönetimi alanı
ile irdelenmektedir.
Sinerji; bütünün, parçalarının toplamından daha
fazla olması anlamında kullanılan ve organizasyondaki başta liderlik olmak
üzere tüm kaynakların ortak bir amaca yöneltilmesini ifade eden bir kavramdır.
Örneğin, organizasyonda kalite bölümünde çalışan mühendis ile üretim, satış ve
pazarlama süreçlerinde görevli kimselerin aynı ekip çalışması içerisinde yer
alması organizasyonun başarısını etkileyecek yeni fikirler ve uygulamaları
gündeme getirecektir.
Sinerjik yönetimin temelini ekip çalışması
oluşturmaktadır. Organizasyonda sinerjik yönetim anlayışının kurumsallaştırılması
için ekip çalışması özenli bir şekilde
düzenlendiği takdirde elde edilecek kazanımlar son derece fazladır.
Ekip
çalışmasında dikkat edilmesi gereken noktaları şu şekilde özetleyebiliriz:
- Vizyon: Organizasyonun geleceği ile ilgili uzun dönemi esas alan bir bakış açısını benimsemek ve uygulamak
- Müşteri İlişkileri Yönetimi: Müşterilerin ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayacak ürün ve hizmetler sunmak; daha iyi ve kaliteli hizmet sunulması için kararlı olmak
- Liderlik: Organizasyonun başarıya ulaşması için çalışanları motive etmek ve etkin bir şekilde yönetmek; yönetimde dürüstlük, güven, açıklık, işbirliği ve saygıyı tesis etmek
- Teknik yeterlilik: Teknik ve uzmanlık isteyen alanlarda yeterli teknik bilgiye ve personele sahip olmak
- Teknoloji yönetimi: Organizasyonda modern teknolojik araçlardan istifade etmek
- Yazılı iletişim: Organizasyonla ilgili gerçekleri ve bilgileri düzenli ve sistematik bir şekilde yazılı olarak çalışanlara ulaştırmak
- Sözlü iletişim: Organizasyonla ilgili gerçekleri ve bilgileri çalışanlarla paylaşmak; onları dinlemek, görüş ve önerilerinden istifade etmek
- Problem çözme: Organizasyonda problemleri teşhis ve analiz etmek ve en iyi çözümleri bulma konusunda çaba sarf etmek
- Kişilerin yeteneklerinden istifade etme: Organizasyonda çalışanların yeteneklerine en uygun işte istihdam edilmelerini sağlamak
- Esneklik: Yeni bilgilere ve değişime açık olmak; beklenmeyen gelişmelere uyum gösterebilmek, yenilikçi düşünceye önem vermek
- Karar verme gücü: Organizasyon amaçlarını gerçekleştirmek için doğru kararlar almak; alınan kararların etkilerini süratle değerlendirmek
- Dış çevreden haberdar olma: Organizasyon dışındaki atmosfer ve iklimden haberdar olmak; organizasyonu etkileyecek sosyal ve ekonomik trendleri izlemek
- Sonuçları birlikte izleme ve değerlendirme: Organizasyon içerisinde bütünlüğü sağlamak için iç kontrol mekanizmalarını oluşturmak.
Organizasyonda sinerjik yönetimi tesis etmek için en
başta, organizasyonda tüm çalışanların güven, açıklık ve dürüstlük ilkeleri
çerçevesinde davranmaları; daha iyi ve mükemmele birlikte ulaşma konusunda
kararlı olmaları ve birlikte çalışmanın daha büyük bir enerji ve güç
sağlayacağına inanmaları gereklidir.
Bir kez daha altını çizmek gerekirse, sinerji bir
ekibi hareket ettiren enerjidir. Sinerjik yönetim, organizasyonda yüksek
performans için tüm faktörlerin bir arada kullanılması ve ortak bir enerjiye
dönüştürülmesi demektir. Sinerjiyi günümüzde belki de en iyi açıklayan deyim
şudur: “Bir zincirin gücü, o zincirin en zayıf halkasının gücüne eşittir.”
Zincirin tek tek parçalarının taşımayacağı veya kaldıramayacağı yükü zincir
bütün olarak yapabilmektedir. İşte bu güç “sinerji” dir.
Serap Turan
Kasım 2008