“Başarıyla
büyüyen bir organizasyonun bileşenlerinde yüksek derecede sistem ve istikrar,
az ama önemli miktarda çalkantı öğesi olmalıdır. Bu
çalkantının kaynağı yeniliktir.” Roger
La Salle
Yenilik
bugün ister bireysel, ister kurumsal, ister ulusal düzeyde düşünelim, herkesin
gündeminde olan bir konudur. Yenilikçilik, karenin dışında, planlı ve basit
düşünmeyi, bugünün ve güncel becerilerin ötesine bakmaya çalışmayı gerektirir.
Yenilikçilik
kavramı basit ve açıktır. Bir fikir üretmek ya da
yeni bir yol çizebilmek için önemli üniversitelerden önemli diplomalara ya da
pahalı eğitim sertifikalarına sahip olmanız gerekmez. Çünkü iyi bir fikri kimin
ürettiği çok da önemli değildir.
Elbette
ki, yenilikçilik sadece yeni bir fikir üretilmesi değildir. Asıl önemli nokta,
fikrin uygulamaya geçirilmesidir. Tarihteki en büyük keşifler şaşırtıcı
derecede basit ve açıktır. Ancak, kabul etmek gerekir ki, açık olan bir şeyi
bile ortaya çıkarmak emeğe, üzerinde çalışmaya ve belki de en önemlisi
gerçekten istekli olmaya gereksinim duyar.
Peki,
bizi harekete geçirerek, birdenbire yenilikçi kılacak olan şeyler neler
olabilir? Harekete geçmemizi sağlayan çağrılar neler olabilir?
Bir
ürünün, şirketin fırsatlarını genişletmek için üretilen fikirleri tohumlara
benzetebiliriz. Bildiğiniz gibi, tohumlar bir bitkiyi oluşturan temel
maddelerdir. Yeni düşünceyi ve değer katacak yenilikleri harekete geçirebilmek
için tohumlar serpilmesi gerekir.
İlk
tohum; değişimdir. Yeniliğin ilk, tam ve doğru anlamı budur. Değer katacak
değişiklikler yapmak, değer katmayan tüm aktivite ve operasyonları elimine
etmektir.
İkinci
tohum; aksesuarlardır. Ürünlere, değer katacak yeni şeyler eklenmesidir.
Halihazırda müşteri taleplerine uygun üretilen ürünlere beklentileri aşan,
tatmini artıran sürpriz unsurların eklenmesidir. Aksesuar sunmak, yeni
müşterilere olduğu kadar, mevcut müşterilere de fazladan satış yapma
girişimidir.
Üçüncü
tohum; tamamlayıcılıktır. Ürünleri satın alan insanların ruh halini düşünerek,
bu ruh halinin bilincinde olarak aynı alanda ek ürünler sunmaktır.
Dördüncü
tohum; genişletmektir. Sahip olduğumuz kaynakların etkin kullanılması ile
fırsatları en üst seviyeye çıkarmanın yollarını aramaktır.
Kaynak:
Yeniyi
Düşünmek, Roger La Salle, Kalder Yayınları,2007 Kasım