Bu
aşamada bize, Mükemmellik Modelini benimseyerek uyguladığımız özdeğerlendirme
geniş kapsamlı bir harita sunmaktadır. EFQM Modelinin “girdiler” bölümünde yer alan
beş kriter neyi nasıl yaptığımızı ve gelecekteki rotamızı, “Sonuçlar”
bölümündeki dört kriter ise neleri başardığımızı değerlendirmemizi
sağlamaktadır.
Özdeğerlendirme
EFQM Modelinin “Mükemmelliğin Özü”
nü oluşturan şu temel kavramlarına dayanarak yapılır:
Mükemmel
kuruluşlar;
- Müşteri odaklılık
kültürü içinde sürdürülebilir müşteri değeri
yaratırlar.
- Amacın
tutarlılığı ile eşleştirilmiş vizyoner ve esinlendirici liderlik
anlayışını benimserler.
- Kuruluşu
birbiri ile bağımlı ve ilişkili bir dizi sistem, süreç ve verilerle
yönetirler.
- Çalışanların
katkısını onların gelişimi ve katılımı ile en yüksek düzeye çıkarırlar.
- Yenilikleri
ve iyileştirme fırsatlarını oluşturmak üzere öğrenmeyi kullanarak değişimi
gerçekleştirirler.
- Değer
katan işbirliklerinin geliştirilmesini ve sürdürülmesini sağlarlar.
- Kuruluşun içinde faaliyet
gösterdiği minimum çerçeveyi aşmaya ve toplumda yer alan paydaşlarının
beklentilerini anlamaya ve onlara karşılık vermeye uğraşırlar.
- Kuruluşun
tüm paydaşlarını memnun edecek sonuçları elde ederler.
- Vizyonu ve misyonu
gerçekleştirirler ve mükemmellik kültürü doğrultusunda örnek olurlar.
- Kalıcı
başarı için gerekli kurumsal değerleri ve sistemleri geliştirir ve bunları
davranışları ile hayata geçirirler.
- Kendi
liderlik davranışlarının etkinliğini gözden geçirir ve iyileştirirler.
- İyileştirme
çalışmaları içinde aktif rol alırlar, çalışanlarına da sürekli öğrenme ve
iyileştirme çalışmalarına katılma, birlikte çalışmayı özendirme konusunda
önderlik eder, cesaretlendirirler.
- Süreçlerin
net olarak sahiplenmesini sağlarlar.
- Paydaşları
birey ve ekip olarak işe yaptıkları katkı ya da bağlılıkları nedeniyle
takdir ederler.
- Kuruluşun
politika ve stratejisini, planlarını, amaçlarını ve hedeflerini
çalışanlarına kişisel olarak iletirler.
- Kurumsal
değişim ihtiyacını belirler ve değişime öncülük ederler.
- Paydaş
odaklı stratejiler geliştirerek misyon ve vizyonunu hayata geçirirler.
- Politika
ve stratejiler oluşturur, gözden geçirir ve güncellerler.
- Kuruluşun
stratejilerinin işbirliği yapılan kuruluşların stratejileriyle uyumunu
sağlarlar.
- Çalışanlarının
bilgi ve birikimlerini ve tüm potansiyellerini, kuruluşun bütününde
yönetir ve özgürce kullanmalarını sağlarlar.
- Tüm
çalışanlarına adil ve eşit davranır, başarılarını takdir ederek, motive
eder ve sürekli katılımlarını sağlarlar.
- İnsan
kaynaklarına ilişkin politika, strateji ve planları iyileştirmek amacıyla
çalışanlardan geribildirim almaya yönelik yenilikçi araçlar geliştirirler.
- Bireysel
düzeyde, ekip düzeyinde ve kuruluşun bütününde öğrenme olanaklarının oluşturulması
ve katılımın özendirilmesini sağlarlar.
- Kuruluş
içi konferanslar, törenler ve toplumsal projeler yoluyla çalışanların
katılımı özendirir ve desteklerler.
- Süreçlerin
iyileştirilmesi ve müşteri-tedarikçi zincirinde katma değer yaratmak
amacıyla birlikte çalışarak sinerji yaratırlar.
- Kaynakların
ürün toplam ömrü süresince bir çevre bilinci içinde kullanılmasını
sağlarlar. Ürünlerin, üretim süreçlerinin ve hizmetlerin her türlü olumsuz
küresel etkisinin minimize edilmesini sağlarlar.
- Teknolojinin
kuruluşun politika ve stratejisini destekleyecek şekilde yönetilmesini
sağlarlar.
- Kuruluşun
bilgi birikimi geçerliliği, bütünselliği ve güvenliğinin güvence altına
alınması ve bu konuda iyileştirmeler yapılmasını sağlarlar.
- Politika
ve stratejilerini destekleyecek, paydaşları için katma değerin artmasını
sağlayacak biçimde süreçlerini tasarlar, yönetir ve yenilikçi yaklaşımlar
kullanarak iyileştirirler.
- Süreç
performans sonuçları, algılama verileri ve öğrenme faaliyetlerinden elde
edilen bilgileri, önceliklerin, hedeflerin ve çalışma yöntemlerinin
iyileştirilmesi amacıyla kullanırlar.
Yararlanılan
Kaynak: The
EFQM Excellence Model In Action/ Advice Booklet 00: Starting Out, EFQM
Publications,2000
Haziran 2008
Haziran 2008