Öne Çıkan Yayın

Eğer...

Eğer, bütün etrafındakiler panik içine düştüğü ve bunun sebebini senden bildikleri zaman sen başını dik tutabilir ve sağduyunu kaybet...

18 Haziran 2012 Pazartesi

MÜKEMMELLİĞİN ÖZÜ

Kuruluş stratejileri belirlenirken ve stratejilerin gerçekleştirilmesi yönünde faaliyetler planlanırken kritik önem taşıyan bir konu vardır: Elimizde ne var? Genel resmimiz nasıl? Biz neleri iyi yapıyoruz? Geliştirmemiz gereken noktalarımız nelerdir? Gelecekte bize fırsat sağlayabilecek ya da tehdit oluşturabilecek neler olabilir?
Bu aşamada bize, Mükemmellik Modelini benimseyerek uyguladığımız özdeğerlendirme geniş kapsamlı bir harita sunmaktadır. EFQM Modelinin “girdiler” bölümünde yer alan beş kriter neyi nasıl yaptığımızı ve gelecekteki rotamızı, “Sonuçlar” bölümündeki dört kriter ise neleri başardığımızı değerlendirmemizi sağlamaktadır.

Özdeğerlendirme EFQM Modelinin “Mükemmelliğin Özü” nü oluşturan şu temel kavramlarına dayanarak yapılır:

Mükemmel kuruluşlar;
  • Müşteri odaklılık kültürü içinde sürdürülebilir müşteri değeri yaratırlar.
  • Amacın tutarlılığı ile eşleştirilmiş vizyoner ve esinlendirici liderlik anlayışını benimserler.
  • Kuruluşu birbiri ile bağımlı ve ilişkili bir dizi sistem, süreç ve verilerle yönetirler.
  • Çalışanların katkısını onların gelişimi ve katılımı ile en yüksek düzeye çıkarırlar.
  • Yenilikleri ve iyileştirme fırsatlarını oluşturmak üzere öğrenmeyi kullanarak değişimi gerçekleştirirler.
  • Değer katan işbirliklerinin geliştirilmesini ve sürdürülmesini sağlarlar.
  • Kuruluşun içinde faaliyet gösterdiği minimum çerçeveyi aşmaya ve toplumda yer alan paydaşlarının beklentilerini anlamaya ve onlara karşılık vermeye uğraşırlar.
  • Kuruluşun tüm paydaşlarını memnun edecek sonuçları elde ederler.
  • Vizyonu ve misyonu gerçekleştirirler ve mükemmellik kültürü doğrultusunda örnek olurlar.
  • Kalıcı başarı için gerekli kurumsal değerleri ve sistemleri geliştirir ve bunları davranışları ile hayata geçirirler.
  • Kendi liderlik davranışlarının etkinliğini gözden geçirir ve iyileştirirler.
  • İyileştirme çalışmaları içinde aktif rol alırlar, çalışanlarına da sürekli öğrenme ve iyileştirme çalışmalarına katılma, birlikte çalışmayı özendirme konusunda önderlik eder, cesaretlendirirler.
  • Süreçlerin net olarak sahiplenmesini sağlarlar.
  • Paydaşları birey ve ekip olarak işe yaptıkları katkı ya da bağlılıkları nedeniyle takdir ederler.
  • Kuruluşun politika ve stratejisini, planlarını, amaçlarını ve hedeflerini çalışanlarına kişisel olarak iletirler.
  • Kurumsal değişim ihtiyacını belirler ve değişime öncülük ederler.
  • Paydaş odaklı stratejiler geliştirerek misyon ve vizyonunu hayata geçirirler.
  • Politika ve stratejiler oluşturur, gözden geçirir ve güncellerler.
  • Kuruluşun stratejilerinin işbirliği yapılan kuruluşların stratejileriyle uyumunu sağlarlar.
  • Çalışanlarının bilgi ve birikimlerini ve tüm potansiyellerini, kuruluşun bütününde yönetir ve özgürce kullanmalarını sağlarlar.
  • Tüm çalışanlarına adil ve eşit davranır, başarılarını takdir ederek, motive eder ve sürekli katılımlarını sağlarlar.
  • İnsan kaynaklarına ilişkin politika, strateji ve planları iyileştirmek amacıyla çalışanlardan geribildirim almaya yönelik yenilikçi araçlar geliştirirler.
  • Bireysel düzeyde, ekip düzeyinde ve kuruluşun bütününde öğrenme olanaklarının oluşturulması ve katılımın özendirilmesini sağlarlar.
  • Kuruluş içi konferanslar, törenler ve toplumsal projeler yoluyla çalışanların katılımı özendirir ve desteklerler.
  • Süreçlerin iyileştirilmesi ve müşteri-tedarikçi zincirinde katma değer yaratmak amacıyla birlikte çalışarak sinerji yaratırlar.
  • Kaynakların ürün toplam ömrü süresince bir çevre bilinci içinde kullanılmasını sağlarlar. Ürünlerin, üretim süreçlerinin ve hizmetlerin her türlü olumsuz küresel etkisinin minimize edilmesini sağlarlar.
  • Teknolojinin kuruluşun politika ve stratejisini destekleyecek şekilde yönetilmesini sağlarlar.
  • Kuruluşun bilgi birikimi geçerliliği, bütünselliği ve güvenliğinin güvence altına alınması ve bu konuda iyileştirmeler yapılmasını sağlarlar.
  • Politika ve stratejilerini destekleyecek, paydaşları için katma değerin artmasını sağlayacak biçimde süreçlerini tasarlar, yönetir ve yenilikçi yaklaşımlar kullanarak iyileştirirler.
  • Süreç performans sonuçları, algılama verileri ve öğrenme faaliyetlerinden elde edilen bilgileri, önceliklerin, hedeflerin ve çalışma yöntemlerinin iyileştirilmesi amacıyla kullanırlar.
Yararlanılan Kaynak: The EFQM Excellence Model In Action/ Advice Booklet 00: Starting Out, EFQM Publications,2000


Haziran 2008