Öne Çıkan Yayın

Eğer...

Eğer, bütün etrafındakiler panik içine düştüğü ve bunun sebebini senden bildikleri zaman sen başını dik tutabilir ve sağduyunu kaybet...

29 Eylül 2016 Perşembe

EĞİTİM YÖNETİMİ

İşletmelerde, en alt kademeden en üst kademeye kadar, farklı görevlerde çok sayıda insan görev yapar. İşletmenin faaliyetlerinin planlanması, gerçekleştirilmesi ve sürdürülmesi, geleceğe dönük yeni atılımların yapılması gibi işlevlerin tümü işletmenin sahip olduğu insan kaynağı tarafından gerçekleştirilmektedir.

Bir kurumu diğerlerinden farklı kılabilecek en önemli kaynağı çalışanlarıdır. Nitelikli insan kaynağına sahip olmak, etkin ve verimli çalışmalarını sağlamak rekabette üstün olmanın temel koşuludur. Bu nedenle işletmeler, nitelikli, eğitimli, yüksek performanslı insanlarla çalışmak istedikleri gibi, çalışanlar da aynı şekilde vizyoner, yüksek performanslı işletmelerde çalışmak istemektedir.

Çalışanların nitelikleri ve performansları ile işletmenin başarısının yakın bir ilişki içinde olduğunu bilen işletmeler; sürekli başarı elde etmek için, bir yandan nitelikli çalışanları işletmeye çekmeye çalışmakta, diğer yandan da hali hazırda çalışanları geliştirmeye özen göstermekte; başka bir deyişle insana yatırım yapmaktadırlar. İşletmedeki insan kaynağının geliştirilmesi etkili bir liderlik anlayışının yanı sıra, iyi bir eğitim ve gelişim programı sunmakla mümkündür.

Personelin sahip olduğu bilgi ve beceriler ile işini yapabilmesi için öğrenmesi gereken bilgi ve beceriler arasındaki “yetenek açığının” kapatılabilmesi eğitimle mümkündür. İşletmelerde çalışanlara sunulan eğitim ve gelişim programlarının amaçlarını “çalışana işini daha iyi yapabilmesi için gerekli bilgi, beceri ve yeteneği kazandırmak; çalışma grubuna, bölümüne, işletmeye uyum sağlamasına yardımcı olmak ve başka bir göreve atanabilmesi ya da yükseltilebilmesi için hazırlamak” olarak sıralayabiliriz.  

İş hayatında eğitimler, daha çok spesifik bir konuya ilişkin yürütülen kısa süreli eğitimlerdir. Yoksa belirli yetkinliklere sahip olmayan kişileri istihdam edip, onlara bu yetkinlikleri kazandırmak iş hayatında verilen eğitimin amacı değildir. Doğru zamanda, doğru çalışan grubuna, doğru içerikle ve yöntemlerle, ihtiyaç duyulan eğitimlerin verilmesi, eğitim kaynaklarının etkili kullanımı eğitimden beklenen değerin yaratılmasını sağlayacaktır.

Eğitim ve Geliştirme Süreci

Eğitim ve Geliştirme Sürecini şu şekilde özetleyebiliriz:



1. Eğitim İhtiyacının Analizi: İhtiyaç analizi; “organizasyon, iş ve kişi analizleri” olmak üzere üç boyutludur. Organizasyon analizinde, kuruluşta mevcut bölümlerde ne gibi eksiklik ve aksaklıklar var, bunlardan hangileri çalışanların nitelik ve performanslarının yetersizliğinden kaynaklanmakta, gelecekte kuruluşta meydana gelebilecek değişiklikler nelerdir, organizasyon yapısında veya iş süreçlerinde meydana gelebilecek değişikliklerin çalışanlarda doğuracağı bilgi ve beceri ihtiyacı nelerdir gibi konular değerlendirilir. Mümkünse organizasyonun dış çevresi de analiz edilir. Piyasadaki stratejik öncelikler ve eğilimler, hukuksal düzenlemeler, sektörel trendler vb. bu anlamda değerlendirilmesi gereken veriler sağlar.

Organizasyon analizinden sonra çalışanın yapacağı işin analiz edilmesi aşaması gelir. Burada iş yapılırken standart ve standart üstü performans gösterebilmek için gerekli yetkinlikler belirlenir. Son olarak da kişi (performans) analizi gelir. İş analizi sonucu belirlenen iş gereklerinin ve istenilen performansın çalışanda var olup olmadığı tespit edilerek eğitim ihtiyaçları belirlenir.

2. Eğitimin Planlanması: Çalışanın, istenen performans düzeyi ile kişisel performansı arasındaki farkı kapatabilmesi için sahip olması gereken yetkinlikleri kazandıracak eğitimlerin belirlenmesi aşamasıdır. Eğitimlerin amaç ve hedefleri, eğitimin süresi ve yeri, eğitim türü, eğitim bütçesi vb. belirlenerek eğitim planları hazırlanır ve duyurulur.

3. Eğitim İçeriğinin Tasarlanması: Eğitim ihtiyaç analizi sonucunda belirlenen eğitimlerin içeriklerinin tespiti aşamasıdır. Bu aşamada çalışanların en fazla ihtiyaç duydukları konulara öncelik verilmeli ve eğitim içeriği gerekli olmayan konulardan arındırılmalıdır.

4. Eğitimin Gerçekleştirilmesi: Eğitimin planlanan amaç doğrultusunda gerçekleştirilmesi önemlidir. Beceri kazanılmasına yönelik gruplar hâlinde yapılan eğitimlerde birden fazla öğrenme stiline yönelik farklı yöntemlerin kullanılmasına dikkat edilmelidir. İş hayatında verilen eğitimlerin sayısı, süresi, yöntemleri ve nitelikleri büyük ölçüde bu işe ayrılan bütçe ile yakından ilişkilidir. Eğitim bütçesi, genel bir yaklaşım olarak organizasyonun insan kaynakları giderlerinin %1’i ile %3’ü aralığında belirlenebilir.

5. Eğitim Sonuçlarının Değerlendirilmesi: Eğitimin planlanan amaçlara ulaşıp ulaşmadığının, başka deyişle çalışanda yaratılmak istenilen bilgi artışının ve davranış değişikliğinin gerçekleşip gerçekleşmediğinin değerlendirilmesidir. Eğitim değerlendirmesinde tepki analizi, test-tekrar, önceki-sonraki performans değerlendirme gibi yöntemler kullanılabilir.

Günümüzde işletmelerin çalışanlarının eğitim ve gelişimlerine gereken önemi giderek daha fazla verdikleri görülmektedir. Buna bağlı olarak eğitim seminerleri konusunda büyüyen bir talep oluşmakta, eğitim yöntemleri çeşitlenmekte, eğitimlerin kalitesi artmaktadır.  

Ekim 2015